Designpääkaupunkihankkeelle kansainvälinen palkinto

25.9.2014

Maarit Mustonen

WDC Helsinki 2012 voittoisa Place Marketing Award 2014 -kilpailussa

World Design Capital Helsinki 2012 –hanke palkitaan lokakuussa alueellisen markkinoinnin kansainvälisessä Place Marketing Award 2014 -kilpailussa. Designpääkaupunkivuosi voitti sarjan New strategies for Events and Congresses, and Territorial Marketing.

Nyt toisen kerran myönnettävä palkinto nostaa esiin onnistuneita kansainvälisiä esimerkkejä paikan markkinoinnista. Palkintolautakunta huomioi erityisesti designpääkaupungin laajan kansainvälisen medianäkyvyyden sekä innovatiivisen toimintamallin, joka yhdisti yksityisiä ja julkisia tahoja.

- World Design Capital Helsinki 2012 toteutettiin poikkeuksellisen onnistuneesti. Se nosti Helsingin ja pääkaupunkiseudun esille kiinnostavana muotoilukaupunkina. Yli 8000 kansainvälistä mediaosumaa ja 2,5 miljoonaa käyntiä designpääkaupunkivuoden tapahtumissa olivat erinomaisia tuloksia, kertoo palkintolautakunnan koordinaattori David Aboulkheir.

Palkintolautakunta tuo esiin Helsingin designpääkaupunkivuoden vahvan strategian, jossa muotoilutapahtumien lisäksi design tuotiin pitkäjänteisesti osaksi kaupungin kehittämistä. Tästä esimerkkinä mainitaan designpääkaupunkivuoden jatkohanke Toimiva kaupunki, joka edistää muotoilun käyttöä kaupunkien kehittämisessä. Lisäksi palkintoperusteissa kiitetään muotoilun roolia paikallisen identiteetin vahvistajana.

Muita palkittavia hankkeita Place Marketing Award 2014 –kilpailun eri sarjoissa ovat mm. Amsterdam Marketingin liiketoimintamalli, Start-Up Chilen huippuosaajien rekrytointiohjelma, Rockfordin (Illinois, USA) osallistavan talouden ”maker movement” –projekti, digitaalisen markkinoinnin Connect Ireland –ohjelma sekä Futuroscope-huvipuisto Ranskan Poitiersissa.

WDC Helsinki 2012 –hankkeen johtajana toiminut Pekka Timonen vastaanottaa Place Marketing Award 2014 -palkinnon 16.10. Aix-en-Provencessa Ranskassa Place Marketing Forumissa.

Lisätietoja:

Toimivan kaupungin viestintäjohtaja

Laura Aalto, laura.aalto@toimivakaupunki.fi, 040 507 9660

David Aboulkheir

Director of the Place Marketing Forum

Deputy Director of the Chaire Attractivité & Nouveau Marketing Territorial

david.aboulkheir@sciencespo-aix.fr, +33 (0)6 25863917

Place Marketing Forum

http://www.place-marketing-forum.com/en/

Helsinki oli maailman designpääkaupunki vuonna 2012 yhdessä Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja
Lahden kanssa. Designpääkaupunkivuoden tavoitteena oli kaupunkilaisten arjen ja elinympäristön
parantaminen sekä julkisten palvelujen ja yritysten liiketoiminnan kehittäminen muotoilun keinoin.
Toimiva kaupunki jatkaa designpääkaupunkivuoden 2012 perintöä Suomessa ja kansainvälisesti. Se edistää muotoilun käyttöä kaupungeissa ja kehittää muotoiluun liittyvää osaamista julkisten palveluiden suunnittelussa.

Place Marketing Award on kansainvälinen alueellisen markkinoinnin kilpailu, jossa palkitaan vuosittain 10 poikkeuksellisen onnistunutta paikan markkinoinnin projektia. Palkinnot jaetaan tänä vuonna Place Marketing Forum –konferenssissa 16.-17.10.2014 Aix-en-Provencessa Ranskassa. Molempien taustalla on Sciences Po Aix –yliopiston alueelliseen markkinointiin keskittynyt yksikkö.